BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, November 17, 2009

bila exam dah abis..

salam..
minggu ni adalah minggu akhir peperiksaan untuk mahasiswa/i di kebanyakan ipta termasuklah di UM ni..
Segala apa yang dipelajari dalam sem ni telah pun habis dicurahkan dalam helaian-helaian kertas jawapan dan segala nota telah pun abis dihafal dan ditinggalkan di merata-rata tempat.
bagi sesiapa yang telah merdeka dari exam,alangkah gembiranya mereka ini kerana telah bebas dari tekanan study manakala yang masih ada exam kenalah study lagi..
exam x abis lagi,apalagi kan..hehehe
hmm..
semalam bila abis je exam pemikiran politik Islam semalam ak terus je ke bilik sahabatku Fadil iaitu tempat untuk aku study last2 minit sebelum masuk dewan exam..
aku tengok Fadil agak tensyen kerana dia tersalah jawab soalan dan ak cuba untuk menenangkan dia dan alhamdulillah dia ok selepas beberapa ketika.
Tiba2 die buka cite omputih cite pasal end of the day iaitu filem 2012..
ak pun layan cite ni padahal mata ak time punya mengantuk sangat,tapi member punya pasal ak layan je..
tgk die punya kronologi cite tu agak menarik gak lah bermula dengan kajian oleh beberapa saintis tentang perubahan yang ketara dalam stuktur bumi dan kemudian bermula gempa bumi di tempat2 tertentu,kemudian pula meletusnya gunung2 berapi pastu plak terjadi plak ombak yang tersangat besar yang telah memusnahkan muka bumi ini.
dahsyat gak ak tengok..

dalam ak duk melayan cite tue,ak terfikir sejenak..
hmm..
dalam sem ni ap yang dah ak belajar?
dapatkah ak huraikan balik apa yang dah ak belajar tue?
ataupun sekadar hafal untuk masuk exam je?
huhu..

ak teringat ad hadis rasullah yang menceritakan mafhum dia ilmu tanpa amal ibarat pokok tanpa buah.

hmm..
ak nie amalkan ke apa yang ak belajar tue?
kenapa ak x amalkan?
ak x percaya ke dengan ilmu tue?
ada halangan ke untuk ak nak amalkan?
ataupun aku malas?
huhu

rasulullah bersabda,mnafhumnya:
'Barang sesiapa yang menuntut ilmu dengan niat untuk menyebarkan ilmu tersebut dia akan ganjaran daripada penyebaran ilmu itu selagi mana ilmu disampaikan kepada orang lain."
dari hadis ni sepatutnya kita kena amik iktibar sahabat2,ilmu itu milik Allah dan kita ni sekadar pemegang sahaja.sepatutnya kita sebagai mahasiswa perlu ada wawasan untuk meluaskan lagi ilmu2 yg kita dapat ini kepada masyarakat.
hmm..
dalam subjek pemikran politik islam perbandingan,al-farabi ada disebut masyarakat yang terbaik salh satu cirinya ialah mempunyai tahap keilmuan yang tinggi.
jadi kita selaku mahasiswa mempunyai peranan yang penting ke arah merealisasikan masyarakat terbaik ini.


dalam kesempatan cuti sem ni ak menyeru diriku dan sahabat2 sekalian curahkanlah ilmu yang kita ada ini untuk kebaikan bersama,jangan biarkan masyarakat kita jahil dalam pelbagai ilmu khususnya ilmu agama.
Bagi sesiapa yang ada kesempatan untuk memberi ceramah ataupun tazkirah di masjid atau surau maka sebarkanlah.bagi sesiapa yang ad kesempatan untuk mengajar tuisyen
waktu cuti ni maka sebarkanlah ilmu itu.barang sesiapa yang ad kesempatan untuk anjurkan program motivasi or something else maka sebarkan lah ilmu itu..
ada pepatah yang menyebut " air yang bertakung kalo tidak mengalir lama - kelamaan akan menjadi keruh". begitulah kita boleh ungkapkan dengan persamaan orang yang berilmu ini dengan air yang bertakung..

hmm..
coretan ni adalah sebagai satu motivasi untuk diriku ini sambil ak melibatkan sahabat2 tentang motivasi ini.sekian saja untuk kali ini.

Monday, November 9, 2009

Akhlak Menurut Imam

Ghazali Akhlak pada Imam Ghazali mempunyai pengertian tersendiri dan mempunyai batas pengertiannya sendiri. Pengertian akhlak baginya mengenai cara-cara suluk, mengenai jalan mendekatkannya kepada Allah sesuai dengan apa yang telah ditetapkan oleh syariat Islam dan ahli-ahli feqah.

Oleh sebab itu, beliau menggunakan banyak nama untuk akhlak itu. Kadang-kadang beliau menambahnya jalan ke akhirat, sesekali menamakannya sifat-sifat hati, pada suatu tempat lain beliau menggunakan kata rahsia amal ibadat agama, bahkan pernah menggunakan sebutan budi pekerti yang baik di mana ia dijadikan nama bagi sebuah karya karangannya iaitu Akhlak al-Abrar.

Sebuah karangannya yang terpenting dan masyhur diberi nama Ihya’ Ulumuddin iaitu Pembangkit Ilmu-ilmu Agama. Kita dapat merumuskan maksud akhlak di sisi Imam Ghazali berdasarkan kepada nama– nama di atas ialah membentuk jiwa dan mengembalikannya kepada apa yang telah digariskan oleh syariat Islam sebagaimana yang telah dilalui oleh ahli-ahli mukasyafah dan ahli tasawwuf Islam serta apa yang pernah dilakukan oleh para nabi, siddiqin dan para syuhada’ yang soleh.

Kadang-kadang Ghazali memperkuat pembahasan dan kupasannya dengan menggunakan kata-kata Ibnu Adham, Al-Tustari, Al-Muhasibi dan ahli-ahli Tasawwuf yang lain. Begitu juga tidak sedikit beliau menggunakan riwayat para nabi seperti nabi Musa, Nabi Daud, Nabi Isa dan lain-lain untuk menjadi hiasan kepada huraiannya . Sebagai dasar budi pekerti manusia, Imam Ghazali memberikan tiga sebab asas iaitu tafakkur membawa erti akal, syahwat membawa erti hawa nafsu dan ghadab yang membawa erti marah.

Memperbaiki budi pekerti bagi Imam Ghazali ialah menuju keseimbangan dalam menggunkan ketiga sifat asas tadi dan menyalurkan kepada perilaku atau perangai yang baik. Didakwa bahawa tidak kesemua kelakuan yang baik itu disukai oleh manusia bahkan sebaliknya kerapkali manusia itu menggemari perbuatan yang buruk. Oleh sebab itu kadang-kadang kita terpaksa mengambil yang buruk pada anggapan manusia dan meninggalkan yang baik menurut ukuran mereka.

Sebuah hadis memperingatkan tentang perkara ini iaitu bermaksud :
Syurga itu diliputi dengan segala macam kebencian dan neraka itu diliputi dengan segala macam keinginan.

Begitu juga dengan maksud firman Allah dalam ayat 216 surah Al-Baqarah: Barangkali kamu membenci sesuatu sedangkjan yang demikian itu baik untukmu, begitu juga barangkali kamu mencintai sesuatu sedangkan yang demikian itu tidak baik untukmu Apa yang menjadi pegangan yang tegas baginya mengenai kelakuan-kelakuan (khuluk) yang baik ialah ukuran-ukuran yang telah dijelaskan oleh syariat Islam.

Katanya: " Ada pun budi pekerti yang baik itu dapat dicapai dengan cara menghilangkan semua adat dan kebiasaan buruk yang telah diterangkan dengan jelas satu-persatu oleh syariat. Menjauhkan diri daripadanya dengan membencinya sebagaimana seseorang itu menjauhkan dirinya daripada segala macam benda yang kotor disamping dia berusaha dengan bersungguh-sungguh membiasakan adat dan kebiasaan yang baik sehingga memberi kesan kepada jiwanya dan kemudian barulah dia merasakan nikmat dan kesenangan daripada hasil usahanya itu".

Dalam kitabnya Ihya’ Ulumuddin dijelaskan secara lebih mendalam bahawa budi pekerti itu merupakan suatu naluri asli dalam jiwa sesorang manusia yang dapat melahirkan suatu tindakan dan kelakuan dengan senang dan mudah tanpa rekaan fikiran. Jika naluri tersebut melahirkan sesuatu tindakan dan kelakuan yang baik lagi terpuji menurut akal dan syariat maka ia dinamakan budi pekerti yang baik. Manakala apa yang sebaliknya di mana naluri itu melahirkan sesuatu perbuatan dan kelakuan yang jahat maka ia dinamakan budi pekerti yang buruk.

Pada asasnya budi pekerti itu ialah pancaran naluri jiwa semata-mata untuk mempertahankan diri atau keinginan dalam melakukan sesuatu. Ukuran di luar jiwalah yang menentukan buruk baiknya budi pekerti manusia itu. Imam Ghazali memilih untuk ukuran ini ialah suatu ukuran yang tetap iaitu syara’ sebagai ukuran yang tetap dan tidak berubah-ubah. Oleh itu memperbaikkan budi pekerti mesti berlandaskan kepada kebahagian dunia dan akhirat bukannya di dunia sahaja.

Sehubungan dengan ini maka pembentukan seseorang mestilah bermula daripada alam kana-kanak lagi yang ditekankan pendidikannya bukannya dilepaskan memilih sendiri haluan hidup dengan jiwanya kosong kerana ini akan merosakkan anak itu sendiri. Seterusnya Imam Ghazali berkata tentang perkara ini :

" Apabila jiwa seseorang telah biasa dengan merasakan yang enak-enak dan yang jahat sahaja maka sudah pasti jiwa itu tidak akan dapat menerima yang baik dan benar dan ia tidak dapat dikembalikan kepada keadaan yang lebih berat seperti beramal dan bersungguh. Jiwa yang tercela itu akan dimilikinya secara terus-menerus sekali pun bertentangan dengan tabiat baik manusia. Kegemaran kepada hikmah, cinta kepada Allah serta beribadat kepadaNya adalah kegemaran seperti kegemaran kepada makanan dan minuman yang berkhasiat kepada manusia sekali pun bertentangan dan menyimpang daripada kebiasaan liar seseorang manusia dan juga bertentangan dengan hawa nafsu yang telah menjadi kebiasaannya".

Imam Ghazali mengakui bahawa ada manusia yang dilahirkan telah mempunyai budi pekerti yang baik sebagai fitrahnya di mana tidak memerlukan kepada pendidikan dan pengajaran seperpti Nabi Isa, Yahya dan para nabi yang lain dan ia merupakan keistemewaan. Sedangkan manusia yang lain hanya mencapai budi pekerti yang baik jika dia berusaha ke arah itu di mana hanya sedikit anak-anak yang dilahirkan dalam keadaan mereka itu benar, fasih berbicara, pemurah dan berani.

Sehubungan dengan itu, jalan atau cara yang dipilih oleh Imam Ghazali dalam membentuk budi pekerti ialah dinamakan takhalluk yang bererti sentiasa mendorong jiwa itu kepada perbuatan-perbuatan yang bersesuaian dengan akhlak yang hendak dimiliki. Umpamanya sesiapa yang hendak memiliki sifat pemurah maka dia mesti sentiasa berusaha melakukan perbuatan yang bersifat pemurah seperti membelanjakan harta untuk pekerjaan yang baik sehingga menjadi suatu tabiat yang melekat pada dirinya. Perbuatan seperti ini banyak ditunjukkan oleh Imam Ghazali dalam ajarannya yang dinamakan riyadhah yang bererti latihan membiasakan diri. Oleh kerana itu, 2 bahagian penting dalam kitabnya Ihya’ yang perlu diperhatikan dalam usaha pembaikian budi pekerti iaitu Riyadh al-Nasyi’ yang bermakna latihan peribadi umum da Riyadh al-Sibyan yang bermaksud latihan budi pekerti anak-anak.

Memang terlalu banyak dalam karya beliau yang menganjurkan latihan jiwa
kerana menurut pendapatnya bahawa budi pekerti yang baik itu hanya dapat dicapai dengan mengerjakan latihan dan usaha termasuk keanehan jiwa dan anggota. Beliau berkata bahawa segala sifat yang terdapat dalam hati akan mampu memberikan kesan kepada anggota badan yang zahir yang hanya bergerak sesuai dengan sifat tersebut dan sebaliknya setiap gerak-geri anggota kasar mengalihkan perasaannya sampai ke hati. Imam Ghazali berpendirian bahawa mengubahkan sesuatu budi pekerti manusia itu sangat mungkin boleh berlaku dalam pelaksanaannya sehingga budi pekerti yang baik seseorang itu dapat ditumbuhkan dengan menghilangkan sifat kejinya.

Sebagai alasan, beliau mengemukakan hadis yang bermaksud : "
Perbaikilah akhlakmu" dan menambah hujahnya bahawa jika kelakuan itu tidak mungkin mampu berubah sudah tentu nabi Muhamamd s.a.w tidak memerintahkan sebagaimana hadis tersebut.

Seterusnya tiada guna lagi usaha nasihat menasihati sebagaimana tiada faedah adanya hadis yang memberi pengajaran, janji kesenangan untuk mereka yang berbuat baik dan ancaman keras bagi mereka yang berbuat jahat seperti manusia berjaya mengubah tingkahlaku binatang liar menjadi binatang jinak .

Thursday, October 8, 2009

ASSALAMUALAIKUM SEMUA.

Sekadar untuk berkongsi bersama.

BILA ANJING MENGELUH...
LEMBU: Hai anjing, apa habaq? Macam ada yang tak kena je?
ANJING: Aku tengah tension nih. Mau je aku gigit manusia tadi.

LEMBU : Eh? Kenapa?
ANJING: Aku lalu tepi dua orang manusia lelaki dan perempuan yang sedang berkepit. Tetiba si lelaki terperanjat dan terus melompat dan berkata "hoi anjing, pergi jauh-jauh, najis!".

LEMBU: Ya, lah. Ko kan haram. Najis tahap berat bagi manusia.Biasalah tu.
ANJING: Kalau aku najis sekalipun, kalau dia tersentuh aku, boleh disamak. Yang dia sentuh dan raba-raba awek dia tu apa? Boleh ke nak samak dosa?


LEMBU: Betul tu. Memegang wanita yang bukan mahramnya tanpa ikatan yang sah, lebih dahsyat kenajisannya daripada memegang ko anjing, malah tak boleh suci sekalipun disamak.
ANJING: Wah... ayat ko memang power la. Manusia kena ubah pepatah "Pandai macam LEMBU"


Daripada satu hadis yang diriwayatkan daripada Ibnu Majah menyatakan bahawa : "Bergomolan dengan babi (khinzir) itu adalah lebih baik berbanding dengan bersentuhan (secara sengaja) dengan wanita yang bukan mahram".

Bersentuhan (dengan sengaja & apatah lagi bertujuan syahwat) adalah berdosa dan wajib bertaubat (bagi membersihkan dosa). Sedangkan menyentuh anjing tidaklah berdosa dan hanya perlu disuci (bukan bertaubat). Menyentuh anjing bukanlah satu kesalahan (dosa) atau maksiat, tetapi menyentuh wanita bukan mahram adalah berdosa dan merupakan maksiat.

Katakanlah lagi (kepadanya): Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna".
(Surah Zumar: 9)

"Lahirnya manusia disambut dengan azan... matinya manusia diiringi solat... antara azan & Solat ... alangkah singkatnya hidup ini"
.

Wednesday, September 16, 2009

raya oh raya,,,

rasulullah pernah bersabda:

"orang yang berpuasa itu akan memperolehi dua nikmat yang luar biasa,iaitu nikmat ketika berbuka puasa dan nikmat ketika bertemu dengan tuhan-Nya."

Mafhum dari ayat ini yang dikatakan berbuka puasa iaitu berbuka puasa setelah menahan dari daripada makan dan minum bermula dari terbit fajar sehingga terbenamnya matahari.1 lagi mafhumnya yang dikatakan berbuka puasa itu adalah hari raya iaitu setelah kita berpuasa sebulan di bulan ramadhan.
Manakala nikmat bertemu Allah ialah ketika hamba-hambaNya itu diberikan ganjaran pahakla yang berlipat kali ganda dari bulan lain serta nikmat kelapangan waktu hamba-hambaNya mendekatkan diri kepadanYA.

Itu sebahagian daripada nikmat yang Allah beri kepada hambaNya.Namun adakah kita selaku hamba menyedari kurniaan Allah ini?ataupun kita masih lagi leka dengan habuan dunia?
Adakah selepas berakhirnya ramadhan ini amalan kita,sikap kita,pembacaan kita,pemakanan kita,gerak kerja kita masih ditakuk yang lama?

Para sahabat biasanya akan menangis ketika berada penghujung ramadhan kerana pada pemikran mereka mungkin ramadhan ini adlah ramadhan yang terakhir bagi mereka.Tetapi kelakuan umat Islam zaman ini jauh berbeza pemikirannya..
Di penghujung ramadhan ini lah berlakunya perlumbaan yang hebat di pasaraya-pasaraya,gedung-gedung dan butik-butik yang menawarkan pakaian-pakaian yang cantik-cantik untuk persediaan hari raya nanti..tidak kurang juga perabot-perabot jati ukiran luar negara turut menjadi taruhan para peniaga sebelum menjekangnya hari raya ini.

Maka terjadilah satu perlumbaan di kalangan umat Islam dalam satu pertandingan yang boleh membawa kepada kelalaian kepada Allah serta menghilangkan hikmah-hikmah berpuasa.Adakah kita sedar semua itu?

wahai saudara-saudariku sekalian,
bersyukurlah kita di malaysia ini masih mampu untuk meraikan aidilfitri dalam keadaan yang aman dan sejahtera.Berbeza dengan kondusi saudara-saudara kita yang berada di Selatan Thai,Afghanistan,Iraq,Kemboja serta lain-lain negara yang mana mereka merayakan aidilfitri dalam keadaan yang huru hara,makanan yang tidak mencukupi,pakaian yang tidak bertukar sekian lama,rumah yang tidak pernah berhias dan macam-macam lagi kekurangan dalam sambutan aidailfitri mereka.

Jesteru saya menyeru saudara saudari sekalian supaya kita menyelami sedalam-sedalamnya mengapakah Allah menjadikan bulan ramadhan dan hari raya aidilfitri ini.
Semoga kita dapat mencapai taqwa yang disebut oleh Allah dalam surah al-baqarah..
mafhumnya " wahai orang beriman,hendaklah kamu berpuasa sepertimana umat-umat yang terdahulu mudah-mudahan kamu menjadi orang yang bertaqwa"

sekian dulu dari saya.
SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI MINAL A'IDIL WAL FAIZIN.
MAAF ZAHIR DAN BATIN.
WSLM..

Saturday, September 5, 2009

ramadhan zaman kanak-kanak

salam..

bila tiba bulan ramadhan terkenang aku ketika di zaman kanak-kanak dulu.
lawak dan sedih pun ada..

hmm.."
dulu bila bulan puasa je berduyun-duyun sahabat-sahabatku iaitu "geng taman bagan" serai yang keahliannya seramai lebih kurang 15 orang termasuk dengan ahli taman lain.
sonok rasenya bila dapat buka pose sama2, pastu men mercun sama2,wat bising kat bawah surau pastu perabih more sungguh-sungguh.

dulu kalo sape2 yg dtg lmbt untuk majlis buka pose or x dtg die akan disoal selidik abis-abisan..hmm..kuat sungguh ikatan persahabatan time tue..
" wei,zahir hang p mana td? awat mai lambt,orang dh nk buka posa ni..
"ak baru balik dari padang bola lah tadi"...
ooo..kemudian ada plak yg bertanya..wei.mana si syazwan?awat die x mai..?
hmm,die balik umah tok dia kt parit 2 kut..
ala..x best r cm ni..
x ramai member..
hmm..
begitulah gambaran masa bulan posa dulu..

nak dikatakan dulu aku ni nakal xlah nakal sangat tapi nak kata bek pun x leh gak.
bila ak join member2 wat keje nakal ak jadi nakallah tp selalunya ak jenis yang duk stay je kt dlm surau..
nak tau x pasal pa??

sebabnya pasal arwah mak long ak akan kawal ak sungguh-sungguh.die x kan bagi ak kuar dari sof,.kalo ak kuar abis la ak kena cubit pastu mak long akan repot kat mak..pastu abis la kena leter kt umah..
tp ak tau knp die wat cm tue,die xnak ak join dgn member2 ak yg agak nakal ni.die nk tgk ak semayang elok2..jgn byk men nnt org x suka kt ak..

so..
ak n adik ak ridwan n safwan ak semayang terawih smplah abis..
member2 yg len kdg2 je wat smp 23..kalo x diorg akan turun bawah n men2 kt bawah..

dulu surau taman ak ni ad sistem kehadiran solat terawih..
sume budak2 kt taman tue ad dlm list name tue x kire laki or pompuan..
so akan berlakulah persaingan kehadiran siapa yang paling byk mai semayang terawih..
besalah memebr2 ak nih..
bila time semayang diorg lesap tp bl nk tanda kehadiran berduyun-duyun plak yg dtg..
hampeh tol..
tp yg selalu kehadiran penuh tau x sape?
hehehe..

x len x bukan ak n adik ak ridhwan n safwan..
ikut sistem tu sape paling byk dtg maka byklah die dapat duit raya.,
hehe..so kamilah yg selalu dapat duit plg byk..
sonok gler time tue..
tp itulah cara ajk surau taman ak wat untuk tarik minat budak-budak untuk dtg surau..
satu cara yg agak bagus walaupun nmpk mcm ajar wat sesuatu ibadah semata-mata nk daptkan ganjaran..

bg ak kalo wat cm tu nk bg semangat kt budak-budak untuk semayang x salah.coz ulamak pun ad berpendapat bahawa untuk mentarbiah kadang-kadang memerlukan kita menceritakan ttg ganjran yg akan diperolehi untuk menimbulkan keghairhan dlm ibadah.

tapi sistem ni dh x djlnkan sejak ak masuk darjah 4..pastu kehadiran budak-budak amat lah merosot..
kadang2 tggl ak n adik2 ak ni je..
kdg2 mula timbul rasa malas nk p terawih..
tp mula lah arwah bapak n arwah mak long marah..
nk x nak kn gak p..
so ak p je lah..w/pun adik2 ak ni culas ckit..

tp ak dh mula malas nk p semayang kt surau..
xdak feel coz member2 dh xdak..
so sbg alternatif ak akan pg masjid plak..
semayang kt sana..
kt sana ad ramai member ckit..
tp ak x bw adik ak..
ak suh depa semayang kt surau ja..
n depa pun dh mula rasa malas nk p surau dah coz ak xdak..
silap betol ak time tue..
awatlah ak x bw adik2 ak p masjid time tue..
huhu..
depa ni dh susah nk nmpk semayang pastu..
mcm2 alasan depa bg..
hmm..
pastu mulalah arwah bapak marah kt depa..
kalo xmau wat 23 pun wat 8 pun jd lah..
so depa pun wat lah 8 ja..
alhamdulillah depa wat gak..

dulu,masa ak umur 6 tahun arwah bapak penah bw ak pg semayang kt masjid..
ak nmpk ramai budak2 sebaya duk semayang duk kt saf paling belakang..
tp nk kata semayang pun x depa ni ..
siap leh sembang2 plak..
ak cuba lah semayang mcm besa..ak igt pesan arwah bapak..
jgn men2..semayang elok2..
tp ade je budak2 ni duk kaco ak semayang..
cabut songkok ak lah,ajak sembang lah..
tp ak semayang je.x mau join depa..
tapi sekali tu depa agak extreme..
tgh2 ak semayang depa ni agkat badan ak..
pastu depa usung ak pastu tauk ak kt belakang..
apa lagi pastu ak nangis lah..
huhu..
pastu ak repot kt arwah bapak tp ak plak yg kn marah..
huhu..

hmm..
pastu memang ak nekad ak x mau p semayang terawih kt masjid dah..
hatta arwah bapak yg ajak sekalipun..
ak prefer semayang kt surau je..
cm bl ak dh masuk darjah 4 baru ak br semangat nk semayang kt masjid..

keadaan dh berubah pas ak masuk asrama..
cara hidup pun dh berubah..
member2 pun jrg jmp dah..
jmp kt surau pun jarang..
surau pun dh lengang..
yg ad hny pakcik2..
kalo dulu kami siap berebut2 nk azan kt surau tue..
siap wat shift lg..
pendek kata surau tu kami yg conquer..
tp skrg x lg..
kdg2 ak balik..
ak tgk surau cm terbiar je..
xdak sape pun yg nk azan,,
sdih tol..
hmm..
bl balik umah je mulalah pakcik2 ni suh jadi imam..
lebih2 lagi kalo ad Tuk Anas(ayah kepada zakiah anas,pgcara 999)..
asal die nmpk muka je mesti die suh jd imam..
alhamdulillah..dptlah ak berbakti kt surau ni walaupun ckit..

kalo dulu pakcik2 ni duk ckp ak ni budak nakal,tp skrg gelaran tu dh bertukar kpd ustaz..alhamdulillah..
cm ak jarang2 balik kmpg..byk duk kt kl ni je..
hmm..
ak harap dpt lah berbakti lebih ckit kt taman ak nih..
sayang ak tgk..budak2 hny dtg surau untuk hadir kelas kafa..
tp bila semayang fardhu len x dtg dah..
hmm..
apapun..
ak akan cuba lah mn yg termampu untuk kembangkan ilmu yang x seberapa nih..
semoga Allah mempermudahkan usaha ak nih..
Amiin..

hmm..
setakat ni dlu..
wassalam..



Thursday, September 3, 2009

ramadhan madrasah tarbiah

acapkali kita terdengar dendangan lagu di bibir anak-anak kecil mengalunkan bulan-bulan islam dari kumpulan nasyid alarme membuatkan igatan kita segar kembali mengigati bulan-bulan suci ini.

"Muharram,safar.rabiul awwal.rabiul akhir,jamadil awwal.jamadil akhir.rejab.sya'ban, ramadhan , syawal ,zulkaedah ,zulhijjah...."

Namun, sedarkah kita bahawa Allah telah menurunkan bulan ramadhan untuk memberi peluang dan ruang kepada hambanya untuk mendekati-Nya.Allah menjanjikan pahala yang berlipat ganda,pintu syurga dibuka dengan seluas-luasnya manakala pinytu neraka ditutup serapat-rapatnya.Tidak cukup dengan Allah menyatakan lagi bahawa amalan-amalan sunat akan diangkat setaraf dengan amalan fardhu dana amalan-amalan fadhu bertambah-tambah nilai ganjarannya.
Syaitan dan ahli keluarganya dibelenggu dan dihalang dari menggangu anak-anak Adam dari menjalankan amal ibadah didalam bulan yang mulia ini.Jadi, unsur keburukan dalam diri manusia sudah berkurang,yang tinggal nafsu sahaja di dalam diri.

Tapi persoalan disini, adakah kita hamba yang dhaif ini mengambil peluang keemasan ini?

Adakah selama 11 bulan dengan keberadaaan kita diluar bulan ramadahan ini tidak mampu memelihara nafsu kita?

Adakah amal ibadah kita semakin banyak di dalam bulan tarbiah ini?
Adakah kita semakin mendekati pencipta kita rabbul 'izzati?
Adakah selepas bulan ramadhan ini,kita akan tetap istiqamah dan konsisten dalam pengamalan tadarus al-quran,solat sunat, amalan bersedekah,beriktikaf di masjid?

Sama-samalah kita kembali mengoreksi diri terhadap keghairahan kita dalam merebut peluang yang dihidang oleh Allah ini..

Tahun ini amat istimewa bagi umat Islam kerana sambutan hari kemerdekaan yang ke 52 jatuh didalam bulan ramadhan..
Merdeka??
Apakah sebenarnya takrif kemerdekaan ini?

adakah kita kebebasan untuk melakukan apa sahaja yang disuka?
ataupun kebebasan seorang hamba dari mengabdikan diri selain daripada Allah?
Alhamdulillah,tahun ini tidak kedengaran berlaku sambutan-sambutan kemerdekaan yang dahsyat yang membawa kepada kemaksiatan.

Dengan slogan 1 Malaysia,pencapaian didahulukan rakyat diutamakan pada fikiranku ada kelihatan berlakunya tranformasi pemikiran daripada rakyat kerana masih waras untuk menghormati bulan yang mulia ini.
Jika sebelum ini,rakyat akan menyambut sebarang perayaan yang gemilang dengan konsert-konsert,pesta-pesta tetapi pada tahun ini cara sambutan sudah berubah.Rakyat menyambut kemerdekaan dengan melangkahkan kaki kenuju ke rumah Allah untuk menyatakan tanda kesyukuran dengan nikmat kemerdekaan yang dikecapi selama 52 tahun ini.Alhamdulillah,mudah-mudahan kita dirahmati olehNya.

Saudara dan saudaraiku sekalian,
kita sekarang berada dipertengahan ramadahn dan tinggal beberap saja lagi Ramadhan akan meninggalkan kita.Persoalannya adakah ada lagi Ramadhan buat kita untuk tahun-tahun yang akan datang?
Jadi sebagai persiapan marilah kita bersama-sama istiqamah dan konsisten dalam mengejar amal ibadat dalam bulan ini.
Ingatlah firman Allah didalam suarj al-baqarah ayat 183 :

يآيهالذين ءا منوا كتب عليكم الصيام كما كتب على الذين من قبلكم لعلّكم تتّقون

mafhumnya :
Wahai orang2 beriman,telah difardhukan ke atas kamu untuk berpuasa sebagaimana yang telah diperintahkan keatas umat2 terdahulu mudah-mudahan kamu akan menjadi orang2 yang bertaqwa.

sabda nabi Muhammad s.a.w :

من قام رمضان ايمنا واحتسبا غفراله ما تقدّم من ذنبكز
mafhumnya :
Barang sesiapa yang mendirikan bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan keinsafan,maka akan diampunkan segala dosanya yang terdahulu.

Semoga Ramadhan ini dapat menjadikan kita hamba yang bertaqwa dan semoga kita dapat mengecapi nikmat malam lailatulqadar yang mana malam yang lebih baik dari seribu bulan..
Insyallah..
Salam Ramadhan al-mubarak..

Tuesday, September 1, 2009

merdeka..merdeka..

semua rakyat malaysia sudah maklum pada tanggal 31 0gos Malaysia akan menyambut hari kemerdekaan.dan pada tahun ini ulang tahun kemerdekaan ini jatuh pada bulan ramadhan di mana semua umat islam diwajibkan untuk berpuasa.
sesungguhnya bulan ramadhan ini tersingkap satu perkara yanag amat menguntungkan kepada seluruh hamba Allah di atas muka bumi.

Wednesday, July 29, 2009

TAZKIRAH 1 “AL-QURAN SBG PENAWAR”..
SALAM TAZKIRAH BUAT SAHABAT2..SEMOGA ALLAH BERI KETENANGAN DAN DIPERMUDAHKANNYA DI DALAM SEGALA URUSAN..AMIN..
“Pada suatu ketika datanglah seseorang kepada sahabat Rasulullah S.A.W yg bernama Ibnu Mas’ud r.a. meminta nasihat, katanya : “wahai Ibnu Mas’ud, berilah nasihat yang dapat kujadikan ubat bagi jiwaku yang sedang gelisah. Dalam beberapa hari ini aku merasa tidak tidak tenteram, jiwaku gelisah dan fikiranku kusut.makan tidak enak, tidur tidak nyenyak..”
Maka, Ibnu Mas’ud menasihatinya, katanya : “Kalau penyakit itu yang menimpamu, maka bawalah hatimu mengunjungi tiga tempat, iaitu ke tempat orang membaca al-Quran, engkau baca al-Quran atau engkau dengar baik-baik orang yang membacanya atau engkau pergi ke majlis ilmu yang mengingatkan hati kepada Allah atau engkau cari waktu dan tempat yang sunyi, di situ engkau berkhalwat menyembah Allah, umpama di wkatu tengahmalam buta, di saat orang sedang nyenyak, engkau bangun mengerjakan solat malam, meminta dan memohon kepada Allah ketenangan jiwa, ketenteraman fikiran dan kemurnian hati. Seandainya jiwamu belum juga terubat dengan cara ini, engkau mintalah kepada Allah, agar diberiNya hati yang lain, sebab hati yang kamu pakai itu, bukan lgai hatimu..”
Setelah orang itu kembali ke rumahnya, diamalkannyalah nasihat Ibnu Mas’ud r.a. itu. Dia pergi mengambil wudhuk kemudian diambilnya al-Quran, terus dia baca dengan hati yang khusyu’. Selesai membaca al-Quran, berubahlah kembali jiwanya, menjadi jiwa yang aman dan tenteram, fikirannya tenang dan tenteram, kegelisahannya hilang sama sekali.
Setiap mukmin yakin, bahawa membaca al-Quran saja, sudha termasuk amal yang paling mulia dan akan mendapat pahala yang berlipat gandam kerana yang dibacanya itu adlah Kitab Suci Ilahi. Maka, al-Quran sebaik-baik bacaan bagi ornag mukmin baik di kala senang mahupun di kala susah, di kala gembira ataupun di kala sedih. Malahan al-quran bukan sahaja menjadi amal dan ibadah, tetapi juga menjadi ubat penawar bagi hati-hati yang gelisah jiwanya. Semoga kita sama-sama dapat mengambil manfaat dari kisah ini. Jadikan al-Quran sebagai teman hati kita.
Wallahhu’alam..wslm..