BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, November 17, 2009

bila exam dah abis..

salam..
minggu ni adalah minggu akhir peperiksaan untuk mahasiswa/i di kebanyakan ipta termasuklah di UM ni..
Segala apa yang dipelajari dalam sem ni telah pun habis dicurahkan dalam helaian-helaian kertas jawapan dan segala nota telah pun abis dihafal dan ditinggalkan di merata-rata tempat.
bagi sesiapa yang telah merdeka dari exam,alangkah gembiranya mereka ini kerana telah bebas dari tekanan study manakala yang masih ada exam kenalah study lagi..
exam x abis lagi,apalagi kan..hehehe
hmm..
semalam bila abis je exam pemikiran politik Islam semalam ak terus je ke bilik sahabatku Fadil iaitu tempat untuk aku study last2 minit sebelum masuk dewan exam..
aku tengok Fadil agak tensyen kerana dia tersalah jawab soalan dan ak cuba untuk menenangkan dia dan alhamdulillah dia ok selepas beberapa ketika.
Tiba2 die buka cite omputih cite pasal end of the day iaitu filem 2012..
ak pun layan cite ni padahal mata ak time punya mengantuk sangat,tapi member punya pasal ak layan je..
tgk die punya kronologi cite tu agak menarik gak lah bermula dengan kajian oleh beberapa saintis tentang perubahan yang ketara dalam stuktur bumi dan kemudian bermula gempa bumi di tempat2 tertentu,kemudian pula meletusnya gunung2 berapi pastu plak terjadi plak ombak yang tersangat besar yang telah memusnahkan muka bumi ini.
dahsyat gak ak tengok..

dalam ak duk melayan cite tue,ak terfikir sejenak..
hmm..
dalam sem ni ap yang dah ak belajar?
dapatkah ak huraikan balik apa yang dah ak belajar tue?
ataupun sekadar hafal untuk masuk exam je?
huhu..

ak teringat ad hadis rasullah yang menceritakan mafhum dia ilmu tanpa amal ibarat pokok tanpa buah.

hmm..
ak nie amalkan ke apa yang ak belajar tue?
kenapa ak x amalkan?
ak x percaya ke dengan ilmu tue?
ada halangan ke untuk ak nak amalkan?
ataupun aku malas?
huhu

rasulullah bersabda,mnafhumnya:
'Barang sesiapa yang menuntut ilmu dengan niat untuk menyebarkan ilmu tersebut dia akan ganjaran daripada penyebaran ilmu itu selagi mana ilmu disampaikan kepada orang lain."
dari hadis ni sepatutnya kita kena amik iktibar sahabat2,ilmu itu milik Allah dan kita ni sekadar pemegang sahaja.sepatutnya kita sebagai mahasiswa perlu ada wawasan untuk meluaskan lagi ilmu2 yg kita dapat ini kepada masyarakat.
hmm..
dalam subjek pemikran politik islam perbandingan,al-farabi ada disebut masyarakat yang terbaik salh satu cirinya ialah mempunyai tahap keilmuan yang tinggi.
jadi kita selaku mahasiswa mempunyai peranan yang penting ke arah merealisasikan masyarakat terbaik ini.


dalam kesempatan cuti sem ni ak menyeru diriku dan sahabat2 sekalian curahkanlah ilmu yang kita ada ini untuk kebaikan bersama,jangan biarkan masyarakat kita jahil dalam pelbagai ilmu khususnya ilmu agama.
Bagi sesiapa yang ada kesempatan untuk memberi ceramah ataupun tazkirah di masjid atau surau maka sebarkanlah.bagi sesiapa yang ad kesempatan untuk mengajar tuisyen
waktu cuti ni maka sebarkanlah ilmu itu.barang sesiapa yang ad kesempatan untuk anjurkan program motivasi or something else maka sebarkan lah ilmu itu..
ada pepatah yang menyebut " air yang bertakung kalo tidak mengalir lama - kelamaan akan menjadi keruh". begitulah kita boleh ungkapkan dengan persamaan orang yang berilmu ini dengan air yang bertakung..

hmm..
coretan ni adalah sebagai satu motivasi untuk diriku ini sambil ak melibatkan sahabat2 tentang motivasi ini.sekian saja untuk kali ini.

0 comments: